Ik ben net terug van een reis met een Nederlandse handelsmissie o.l.v. Erica Terpstra
naar Zuid-Afrika in verband met de Wereldkampioenschappen voetbal in 2010.
Op de laatste dag brachten we een bezoek aan een geweldig project ‘Stars in their eyes’ in Houtbay, vlakbij Kaapstad. Dit project leidt voetbalcoaches op om jonge kinderen door middel van voetbal discipline, teamgeest en een gezonde levenshouding aan te kweken. Dat is hard nodig in Houtbay waar veel arme kinderen leven die niet naar school gaan en tot crimineel gedrag worden verleid en tot alcohol en drugsmisbruik.
Bij de ontvangst liepen we door een erehaag van jonge brassband muzikanten heen. Met groot enthousiasme heetten ze ons welkom. Geweldig om te zien hoe deze kinderen de sterren van de hemel speelden.
Bij het weggaan kreeg Erica Terpstra een brief in handen gedrukt van de leider van de Hout Bay Brass Band. In die brief wordt gevraagd om steun. De brass band is in maart 2007 gestart met 15 kinderen en telt er nu al 150!. En nog steeds melden kinderen zich aan dat ze mee willen doen. De band heeft afgelopen jaar meegedaan aan verschillende activiteiten tegen geweld en alcolholmisbruik. De kinderen worden door de band uitgedaagd om hun talenten te ontwikkelen en samen tot goede prestaties te komen. Probleem is nu dat er te weinig instrumenten zijn voor alle belangstellende kinderen. Dit heeft er toe geleid dat kinderen teleurgesteld moeten worden als er weer een optreden is, omdat er te weinig instrumenten zijn.
In de brief vraagt de directeur van de band om hulp om ontbrekende trompetten, robmbones, tubas, tambourijnen aan te schaffen en zo mogelijk ook eeuniformen te kunnen kopen in de vorm van beroeken, t shirts en petten.
Erica Terpstra heeft de brief in ontvangst genomen en gezegd dat ze niets kan beloven. Ik heb de brief van haar overgenomen en zoek met deze oproep een of meerdere muziekverenigingen die wellicht kunnen helpen. Of met het inzamelen met geld voor de Hout Bay Brass Band, of met het geven van tips hoe we aan tweedehands muziekinstrumenten kunne komen. Ik sopeel zelf geen muziek en ken de wereld van de muziekverenigingen niet.
Iedereen die zich aangesproken voelt door deze oproep vraag ik contact met mij op te nemen. Ik kan een kopie van de brief sturen en heb ook foto's beschikbaar.
Mijn naam is: Aik Meeuse
emailadres: aikmeeuse@zonnet.nl
Hartelijk dank!