Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op muziekinstrumenten.startpagina.nl

accordeonlessen en Metronoom (welke?)

• Mharit

Beste mensen,

sinds ruim 2 jaar krijg ik accordeonlessen. (leuk!!!)

Nu adviseerde mijn leraar mij een metronoom te gaan gebruiken. (aanvankelijk wist ik niet eens wat het was…:?) Dus Janny heeft even “gemarktplaatst” en zag toen al door het bos de bomen niet meer.

Ik kan al voor zo'n 25 euro een nieuwe digitale metronoom kopen. Is dit voldoende voor mij?

Op het moment zet ik de online-metronoom aan, maar daar worden mijn huisgenoten niet goed van… :D

Met een metronoom kan ik in een andere kamer gaan zitten.

m.v.r.gr.

Janny

• Muziekje

Hoi Janny,

25 euro is zeker een aanvaardbare prijs voor een metronoom, maar eigenlijk maakt het niet zoveel uit. Echt slechte metronomen bestaan niet. Er zijn er wel verschillende soorten en je moet zelf beslissen welke jij het beste vind. Misschien even een kleine uiteenzetting.

Allereerst heb je de oude modellen die je moet opwinden. Persoonlijk vind ik deze zeer handig tijdens het spelen, want je ziet steeds de slinger heen en weer bewegen en kan ongeveer inschatten wanneer een nieuwe tijd begint.

Dan zijn er ook nog de nieuwere modellen, die op batterijen werken. Hierin zijn er basismodellen en modellen met allerlei snufjes. Wat ze allemaal doen is het tempo aangeven door middel van geluid en/of licht. Meestal kan je dat geluid uit zetten en bij duurdere modellen kan je het ook zachter of luider zetten. Vaak is er ook een oortelefoontje bij. De duurste modellen kunnen vaak ook onderverdeelde tellen aangeven. Bijvoorbeeld als jij in een vier vierde maat triolen moet spelen en het tempo is 69 voor een kwartnoot, dat kan jou metronoom ook die triolen tikken.

Er zijn dus zoveel verschillende soorten metronomen dat je inderdaad soms door het bos de bomen niet meer kan zien. Maar uiteindelijk komt het bij allemaal op hetzelfde neer: jou in het tempo helpen spelen.

Groeten,

Muziekje