Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op muziekinstrumenten.startpagina.nl

fluit schoonmaken

• muziekje

Ik wil een negen jaar oude dwarsfluit uit elkaar schroeven om ze volledig terug op te blinken. Hoe groot is de kans dat er schroeven gebogen zijn, zodat ik ze er achteraf niet meer in krijg? Mijn fluitleraar heeft dat namelijk aan de hand gehad. En hoe groot is die kan bij een fluit van ongeveer dertig jaar oud?

• HV

Een dwarsfluit van 30 jaar oud daarbij is de kans groot dat er een grote revisiebeurt aan te pas moet komen. En ik denk dat als je nog nooit eerder een dwarsfluit uit elkaar hebt gehaald je hier beter ook niet aan kan beginnen. Dan kan je het beter door een instrumentenmaker laten doen. Maar je moet je wel afvragen of dat nog de moeite waard is.

Ik heb een pas gekochte dwarsfluit (merk Song Lin), nog niet eerder gehoord, schoongemaakt in lauw water met groene zeep erin. Dit gaat prima en dan afnemen met een zachte doek en afdrogen voorzichtig met een theedoek.

De dwarsfluit glimt weer als de beste en heb het niet uit elkaar hoeven te halen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

P.s: zorg er wel voor dat de fluit nog kan drogen, dus niet gelijk in de doos en dicht. Dan gaat het niet goed.

Succes,

Gr. Heidi