Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op muziekinstrumenten.startpagina.nl

beginners dwarsfluit

• Nynke

Hallo,

Mijn nichtje van bijna 10 wil graag dwarsfluit leren spelen.

Wat is een goede fluit om nu te kopen, om te beginnen?

Kan iemand mij advies geven?

Nynke

• muziekje

Hallo!

Ik zou je aanraden eens binnen te stappen in een zaak die instrumenten verkoopt en eens te horen naar de huurkoop. Zo huur je een instrument en later kan je dat eventueel kopen en wordt je huurprijs van het totaal afgetrokken. Dit komt heel voordelig uit en zo zit je niet met een fluit als je nichtje ooit wil stoppen.

Welke fluit je best koopt daar kunnen ze je in de winkel waarschijnlijk advies over geven. Zorg ervoor dat de fluit niet te goedkoop is, maar ook niet te duur. Als je pas speelt maakt een duurdere fluit weinig verschil. Ik persoonlijk vind het merk Yamaha wel goed. In onze muziekschool spelen bijna alle fluitleerlingen daarop. Nog een tip: neem een fluit met open kleppen, want dat klinkt beter. Maar zorg ook dat er van die stopjes bij zitten, want het kan zijn dat je nichtje haar vingers nu nog te klein zijn om de gaatjes te bedekken.

Als laatste nog een handige site: http://home.wanadoo.nl/fritsleffef/dwarsfluit.html

Mail me gerust als je nog vragen hebt.

Goele

• HV

Beste Nynke,

Ik heb je stukje gelezen en het is inderdaad goed om een aantal muziekwinkels binnen te stappen en te bekijken wat de prijzen zijn. Deze kunnen nogal eens verschillen. Wat een heel goed idee is als je het niet zeker weet om eerst te huren want vaak is het dan zo dat als je alsnog besluit om te kopen het bedrag waarvoor je al gehuurd hebt van de koopprijs afgaat.

Ik zelf speel al 22 jaar dwarsfluit en heb ongeveer zo'n 18 jaar op een dwarsfluit van het merk Jupiter Y311 gespeeld. Het is een hele goede beginnersfluit waar je nog héél veel jaren, mits jaarlijks goed onderhouden en zelf goed droogmaken, veel speelplezier van hebt. En 18 jaar op 1 fluit spelen is echt heel veel.

Hierna heb ik een zilveren Yamaha gekocht.

O ja nog 1 tip: Zoals hiervoor beschreven kan een fluit met open kleppen mooier klinken maar is veel duurder in aanschaf en in onderhoud dan fluit met gesloten kleppen. En je hebt er de eerste jaren niets aan als beginnende fluitist.

Dus ik raad je aan nog geen fluit te kopen met open kleppen, dit komt later wel als je wat gevorderder bent. Nu heeft dat nog geen zin.

Ik wens je veel succes met je keuze en veel speelplezier.

Mocht je in de buurt van Bussum wonen dan weet ik nog een hele gezellige muziekvereniging waar je goed dwarsfluitles kan krijgen.

Gr. Heidi