Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op muziekinstrumenten.startpagina.nl

vraag: indentificatie indisch snaarinstrument

• Ine

vraag:

Ik heb onlangs Rajastan (ZW-Indië) bezocht. Door mijn fascinatie voor vreemde instrumenten heb ik mij een snaarinstrument aangeschaft op straat. Ik ben echter nu wel nieuwsgierig naar de naam van het ding, want daar dacht ik op dat ogenblik niet echt aan. Het is in elk geval geen typische sitar. Misschien komt het iedere Indië reiziger wel bekend voor, want in elke straat in Rajastan liepen de verkopers ermee rond je oren te zagen.

beschrijving: Het instrument is ongeveer 80 cm lang met een klankkastje ter grootte van een cocosnoot. Het heeft 2 zijsnaren (waarvan de rechtse bespeeld wordt) en 6 ertussen waar ze schijnbaar niet op spelen (misschien dienen ze voor de accoustiek?)

Bovendien weet ik niet goed hoe het te stemmen (welke toonhoogtes de respectievelijke snaren moeten hebben) want na de vliegreis betrouw ik de toon niet meer.

Kan iemand mij hierbij helpen?

hartelijk dank,

Ine

• Rolf

Kijkt u eens op http://www.chandrakantha.com/articles/indian_music/instruments.html

Misschien staat het er tussen……..

• pamela

hoi, ik heb een andere vraag ik heb ook een snaarinstrument of zoiets gekocht maar weet helemaal niet wat het is of hoe het heet

mijn vraag aan jou is weet jij het misschien ik kan je er wel een foto van sturen.

mvg pamela

• Ine

Hoi Pamela,

Zend me maar een foto. Ik wil je met plezier helpen maar ben helemaal niet zeker of ik dit kan natuurlijk. Laat dus maar komen.