Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op muziekinstrumenten.startpagina.nl

wat is het bereik van div muziekinstrumenten?

• al de coole

Mijn zoon speelt alt saxofoon (es instrument). Soms wil hij samen met vriendjes uit de klas iets spelen, maar dat gaat nooit zomaar samen van hetzelfde blaadje: een trompet (C instrument) en klarinet (bes..) Ik doe mijn best om dan de noten voor iedereen op de goede (en geschikte) hoogte te krijgen, dat transponeren is een klus, maar dat lukt me.

Wat ik niet weet is wat het normale bereik is van een trompet, klarinet, tenor sax etc , staat alles eigenlijk in G sleutel, of is tenor sax muziek bijvoorbeeld in bas sleutel genoteerd?

Ik heb lang gezocht naar een site met een overzicht, kan het niet vinden.

Zou zo handig zijn!

Wie weet iets?

dank

Al de Coole

• Rolf

Kijk bijvoorbeeld eens op:

http://www.dolmetsch.com/musictheory29.htm

(Overigens is mijn ervaring uit het verleden dat trompet spelende schoolkinderen doorgaans op Bes-trompetten spelen, C-trompet komt wanneer de bespeler verder gevorderd is. Vergewis je er dus even van of deze trompettist inderdaad op een C-trompet of Bes-trompet speelt.)

• Eidur Namegah

Sinds lange tijd mijn steun en toeverlaat":

“Het orkest onder de loep” van Louis Metz.

uitg. Broekmans & van Poppel

Voor iedereen die moet transponeren.

Hopelijk nog te krijgen!

groet,

Eidur

• Petra Ansmink

En, heb je ondertussen al wat gevonden?

Ik ben ook op zoek naar een overzicht van het bereik van instrumenten, maar heb het nog niet gevonden.

Met vriendelijke groeten,

Petra Ansmink