Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op muziekinstrumenten.startpagina.nl

Piano en hydroceel o.i.d.

• Gerard

Mijn piano is in november gestemd, realiseer me nu dat toen de luchtvochtigheid redelijk hoog was.

Na bijna 3 maanden weet je niet meer wat je hoort. De luchvochtigheid is momenteel redelijk laag, zeker vergeleken met november.

De handel biedt een soort buizen aan die je vult met water en langzamerhand het water laten verdampen: hydroceel oid.

Anderen zeggen dat ze niets doen. En dan is ? 45,– weer best veel.

Heeft iemand hier ervaring mee?? Wil de positieve en negatieve best graag horen.

Met dank, Gerard

• Megan

Misschien een maf idee, maar ik ken verschillende mensen (waaronder mijzelf) die gewoon een tupperwarebakje met water in de kast van de piano zetten. Eens per maand ongeveer opnieuw vullen en klaar is kees.

Ik heb zelf daarna nog nooit problemen gehad met de luchtvochtigheid.

Maar wellicht heb je dat al geprobeerd.

• Beethoven

Nooit doen een bakje met water!! Wilt u dat uw zangbodem gaat scheuren dan moet u dat zeker doen.

Een hydrocel geeft niet alleen vocht of wanneer dat nodig is, hij neemt ook vocht op wanneer dat nodig is. Enige voorwaarde is dat u hem goed gebruikt. In deze periode om de twee weken in bad om vol te laten lopen is echt nodig, anders geen werking.

Ik heb zelf een concertvelugel staan, daar hangen er 2 onder en 1 erin. Waarom 3 vraagt u? Nou….. het gaat ook om de grootte van het instrument. Bij een gewone piano zal eentje afdoende zijn.

45 euro is niks ten opzichte van een nieuwe zangbodem (duizenden euro's)

Naar mijn mening verkeerde zuinigheid maar eerlijk is eerlijk…… mijn vleugel trekt het nu ook niet met dit weer. Onlangs toch maar een extra stembeurtje laten plegen. En dit ondanks 3 hydrocellen die er spuuglelijk uitzien!!

Oh en de hydrocel werkt ook heel goed als u kostbaar antiek heeft staan.

• Megan

Weer wat geleerd…

• Geert Oberink

Uw verhaal over 2 of 3 hydroceel-units in uw vleugel in deze droge tijd is helemaal ok. Maar, dat u iemand afraadt een bakje water onder in de piano te zetten is natuurlijk de grootste flauwekul. De reden die u daarvoor aangeeft is, dat dan de zangbodem zou kunnen scheuren. U bedoelt natuurlijk net andersom. Als je GEEN vocht (hetzij d.m.v.een hydroceel-unit, hetzij d.m.v. een bakje water) toevoegd aan het inwendige van de piano, KAN er schade ontstaan aan de zangbodem. Bij droogte gaat hout nl. krimpen. Toen er nog geen hydroceelbuizen waren plaatste men 2 zg. weckflessen, gevuld met water en daarin een opgerolde krant onder in de piano Prima methode en niet duur.

Vr. gr. G. Oberink

• Beethoven

Uw piano of vleugel kan ook te vochtig worden, daarnaast kan een teveel aan vocht de snaren aantasten. Te vochtig (denne)hout zal eerder scheuren.

• Geert Oberink

Beste meneer Beethoven.

Zijn de natuurwetten veranderd? Tot op de dag van vandaag heeft de mensheid altijd aangenomen, dat hout KRIMPT bij DROOGTE, en UITZET bij VOCHT. Maar goed, als u het omgekeerde beweert moeten we daar met z'n allen misschien eens serieus naar gaan kijken. Overigens, u hebt het over TEVEEL vocht en TEVEEL water. Ja, logisch, dat dat niet goed is, maar minder schadelijk dan TEWEING vocht. Bij te vochtig KUNNEN er probleempjes ontstaan zoals klemmende toetsen,

zwaarder lopende kapsels (scharnierpunten) maar na droging komt dat allemaal weer goed. Door droogte ontstane scheurtjes, scheuren, barsten komen NOOIT meer goed. Voor een goede controle van de luchtvochtigheid in uw kamer is het raadzaam een zg. hygrometer aan te schaffen. Zo onder de 50% moet er vocht ingebracht te worden.

P.S. Houdt u die drie hydroceelbuizen in uw vleugel maar mooi gevuld in de deze droge tijd.(Alhoewel het weer iets verander)

Vr. gr. G. Oberink

• Beethoven

Kom eens langs bij Christoforie zou ik zeggen, krijgt u een rondleiding.Na 17 jaar bij Steinway gewerkt te hebben weet ik toch wel het één en ander. Kunnsne sommige stemmers nog wat van leren.

Wanneer sparrehout te vochtig wordt bestaat wel degelijk de kans op scheurtjes, da's geen natuurkunde maar biologie…..

Te vochtig is inderdaad niet goed, en als u gelezen had dan had u dat ook uit het verhaal kunnen halen. Een Hydrocel zorgt voor een juiste opname van teveel vocht en een afgave van wanneer een tekort onstaat. En 50 is al veel te laag, 60 is het absolute minimum. Kijk eens rond in een beetje pianozaak.

Oh…… Prinsengracht, maar dat weet u waarschijnlijk wel. Tot gauw.

• stemmer

Hoe kan een hydroceel vocht uit vochtige lucht opnemen als die zelf barstens vol zit?

Heeft u wel eens piano´s van binnen gezien waar een hydroceel in gezeten heeft?

Schimmel, vlekken op toetsen, nog leuker als er een dop af gegaan is.

Heeft u wel eens een 1 m3 van 40% luchtvochtigheid naar 60 % weten te krijgen?

Weet u hoeveel water daar voor één dag voor nodig is? Wat is dan een hydroceeltje?

En sommige mensen hem netjes vullen midden in de zomer bij een luchtvochtigheid van 80%. Gevolg dat het mechaniek gaat vast zitten, en dat corrigeert zich echt niet

met drogen (wel iets maar echt niet helemaal gevolg opnieuw verkernen)

Het ideale is de ruimte waar het instrument staat aan de hand van een hygrometer zo constant mogelijk proberen te houden. Bij droogte zo min mogelijk ventileren (vocht binnen houden) bij te vochtig juist veel ventileren.

Een ander produkt is “Dampp-chaser” zie internet.

Of vaker laten stemmen. Vroeger werd er vier keer in een jaar gestemd (vier seizoen) tegenwoordig mag je als stemmer blij zijn als je één keer per jaar mag komen (om de stemmer een pleziertje te doen), liefst één keer per twee jaar.

• stemmer

Ik raad de vraagsteller aan naar Hr. Beethoven prinsengracht te gaan, hun een hydroceel te laten leveren want die garandeert dat uw piano op stemming blijft.Zo niet, stemt hij hem gratis over ( hoe is de slogan ook alweer: aan mijn hydroceel kan het niet liggen).

Hij weet met 17 jaar Steinway ervaring (wat praat ik dan met m´n 25 jaar) dat Steinway er vijf in de concertvleugels doen en Yamaha (voorwaar ook geen kleintje) ze standaard in de instrumenten inbouwt omdat het een super systeem is

Of toch niet???!!!!!!

Geen fabrikant spreekt over een hydroceel.