Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op muziekinstrumenten.startpagina.nl

welk materiaal is het best voor een dwarsfluit

• Marjan

Hoi!

Ik ben van plan om binnenkort een nieuwe dwarsfluit aan te schaffen. Aangezien dit geen goedkope gebeurtenis is, wil ik even goed informeren voordat ik mijn keuze maak. Op dit moment heb ik een yamaha yfl211. Ik wil graag een yamaha Yfl 147/ 147H of een yfl 137 / 137H.

Kunnen jullie mij vertellen wat het klankverschil is tussen deze twee fluiten, aangezien de 137 alleen een zilveren kopstuk heeft en de rest verzilverd nikkel en de 147 volledig zilver.

Heeft er verder iemand informatie over B-voetstukken? Ik wil graag weten wat zo'n voetstuk voor de toon doet en of je die lage B nou echt vaak gebruikt.

Hopelijk kan iemand me verder helpen.

Groetjes, Marjan

• joyce

hoi Marjan,

Als je een fluit wilt aanschaffen dan is het gewoon het beste om naar een muziekwinkel toe te gaan en ze uit te proberen.

Het verschil tussen een geheel zilvere fluit en een fluit met een zilveren kop zit hem vooral in de klank. Een geheel zilveren fluit zal “waarschijnlijk” mooier klinken en heeft een wat zachtere klank.

B-voetstukken kunnen ook weer zorgen voor een mooiere klank. Het is alleen niet echt heel erg nodig, want je gebruikt het maar zelden.

groetjes van JoyceMarjan schreef:

>

> Hoi!

>

> Ik ben van plan om binnenkort een nieuwe dwarsfluit aan te

> schaffen. Aangezien dit geen goedkope gebeurtenis is, wil ik

> even goed informeren voordat ik mijn keuze maak. Op dit

> moment heb ik een yamaha yfl211. Ik wil graag een yamaha Yfl

> 147/ 147H of een yfl 137 / 137H.

>

> Kunnen jullie mij vertellen wat het klankverschil is tussen

> deze twee fluiten, aangezien de 137 alleen een zilveren

> kopstuk heeft en de rest verzilverd nikkel en de 147 volledig

> zilver.

>

> Heeft er verder iemand informatie over B-voetstukken? Ik wil

> graag weten wat zo'n voetstuk voor de toon doet en of je die

> lage B nou echt vaak gebruikt.

>

> Hopelijk kan iemand me verder helpen.

>

> Groetjes, Marjan

• Marjan

Hallo Joyce

Bedankt voor je reactie

Inmiddels heb ik al een nieuwe fluit aangeschaft. Fullsilver yamaha471 met open kleppen. Ik heb de verschillen uitgeprobeerd in de winkel en je kon het verschil in klank duidelijk horen. Al na 1 noot te hebben gespeeld.

Zilver maakt de klank echt een stuk mooier.

Groetjes, Marjan