Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op muziekinstrumenten.startpagina.nl

lage tonen op de dwarsfluit krijg ik niet voor elkaar

• sabine

Hallo, wie kan mij helpen? ik ben een beetje aan het oefenen op de dwarsfluit, maar ik krijg de lage tonen er niet fatsoenlijk uit (C1 en D1). Heeft iemand een tip voor mij. Ik heb geen idee of het misschien wel aan de fluit zelf ligt, hij is al een poos niet onderhouden. Ligt het misschien aan de kleppen of zo.

• Geert Theloosen

Voor iemand die begint met fluitspelen is het in het algemeen vrij lastig de lage tonen er fatsoenlijk (zonder al teveel ruis) uit te krijgen. Met lekkende kleppen lukt het al helemaal niet. Je moet dus eerst er achter zien te komen of de kleppen wel goed sluiten. Weet je dat de kleppen goed ‘zitten’ en lukt het desondanks toch niet, dan weet je in ieder geval dat het niet aan de fluit ligt, maar aan je manier van aanblazen. Een fluitdocent(e) kan aangeven wat verkeerd gaat en je vertellen hoe het wel moet. Een goede klank is het resultaat van goede focus op het mondgat en en de juiste luchtsnelheid. Nogmaals: zoek iemand die er verstand van heeft.