Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op muziekinstrumenten.startpagina.nl

Wat is een 'goede' Tin (/Penny) Whistle?

• Cyllwen

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje: Ik zou graag Tin Whistle (Penny Whistle) gaan spelen. Heb alleen geen idee wat nu een goede is. Je hebt natuurlijke hele goedkope.. die dingen die altijd in de muziekwinkels bij de kassa staan… maar wat zijn de betere?

Heb je bepaalde goede merken hierin? En aan wat voor prijzen moet ik dan denken?

Alvast heel erg bedankt!

~Cyllwen~

• áilteoir

Hoi Cyllwen,

een goede tin whistle is een kwestie van geluk hebben. Een goedkope tin whistle kan net zo goed zijn als een dure. En er zitten soms ook grote verschillen tussen tin whistles van hetzelfde merk.

De goedkope whistles bij de kassa's in muziekwinkels zijn meestal die van Generation (met rode en blauwe mondstukken). Daar kunnen best goede tussen zitten, ik heb zowel een goede als minder goede Generation gehad.

Die van Susato (Amerikaans merk, van plastic) zijn op zich ook goed, maar daar moet je nogal hard op blazen. Ze zijn ook duurder dan de goedkoopste whistles.

Clarke's (Engels merk) zijn op zich ook wel redelijk, maar in het lage octaaf vind ik het geluid niet zo sterk.

Ik zou in ieder geval geen tin whistle nemen die je altijd in souvernirswinkels ziet. Dat zijn meestal Waltons of Féadogs. Met die merken heb ik geen goede ervaringen, en ik heb er best een aantal van geprobeerd.

Wat duurdere tin whistles betreft, duur is geen garantie voor goed. Ik heb een Chieftain whistle geprobeerd en het geluid dat daaruit kwam vond ik veel minder dan de gemiddelde Generation.

Shaw is niet zo duur, maar ik vind het ook geen goed merk. Niet beter dan Susato of Generation.

Mijn favoriet tot nu toe (en dat zal het ook blijven want ik speel inmiddels geen tin whistle meer) is de Oak whistle, maar die wordt helaas niet meer gemaakt…

Het is dus gewoon een kwestie van uitproberen, net als bij alle muziekinstrumenten. Merk of prijs is geen garantie voor kwaliteit.

Eigenlijk zou je een tin whistle moeten testen met een electronisch stemapparaatje. Ik denk dat je schrikt hoe onzuiver de meeste zijn.

En het tin whistle geluid dat je op een cd hoort is niet het geluid dat je zelf zonder electronische hulpmiddelen op je whistle kunt produceren (lang leve de opnameteckniek….), dat is ook belangrijk om in de gaten te hebben. Een tin whistle blijft een eenvoudig metalen fluitje met een schril geluid. Dat heeft zijn beperkingen. Als je een wat warmer geluid zoekt, kun je ook op zoek gaan naar een houten. Dan lijkt het alleen wel meer op een blokfluit.

Succes!

• áilteoir

Nog even over de prijs… heb even voor je gekeken op internet.

Voor een Chieftain betaal je ruim 100 euro. Wil je er eentje die je ook kunt stemmen, dan zit je zo rond de 175 euro. Andere duurdere merken zitten ook rond die prijs, sommige zijn duurder.

Susato zit rond de 30 euro, Shaw rond de 20.

Clarke en Generation zitten rond de 6 euro.

Nog iets om in gedachten te houden: professionele tin whistle spelers spelen vaak ook gewoon op een goedkope….

• Rolf

Ik heb een “Original Clarke Tinwhistle” in C. Ziet er mooi uit en de klank en zuiverheid is stukken beter (“The Stradivarius of Tin Whistles”) dan die “goedkope” met plastic mondstuk die je in de doorsnee muziekwinkel vindt. Online te bestellen voor 11 pond 50 + eventuele verzendkosten.

Zie http://www.clarketinwhistle.com/