Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op muziekinstrumenten.startpagina.nl

serieus bedoelde vraag van een leek...

• Janny

Ik ben een 49-jarige vrouw. En ik bespeel geen muziekinstrument. Vroeger, als kind, heb ik blokfluitles gehad. Maar ik kan dus ook geen muziek meer lezen.

Nu,

als er íets is waar ik spijt van heb, is het dat ik nooit mijn best heb gedaan om accordeon te leren spelen.

Mijn 73 jarige vader speelt namelijk als van kind, ongeveer 7 jaar, af accordeon. Maar… kan geen noot lezen. Hij speelt alles wat hij hoort, op gevoel? Vroeger bruiloften en partijen, kortom altijd feest.

Ik ben daar dol op!

Mijn vraag nu is, zonder uitgelachen te worden, kan ik dat nog leren? Hoe kom ik er achter of ik dat ‘in’ me heb of niet!?

Ik wil niet voor gek staan. Ik zet mijn mailadres even open, ik woon in de provincie Groningen, Delfzijl.

hg

Janny

• juinen

Hallo Janny,

Volgens mij ben je nooit te oud om te leren.

Ik ben 4 jaar geleden (toen was ik 36) begonnen met saxofoonles.

Dit gaat prima, ik speel ondertussen in een coverband met meer mensen van mijn leeftijd (oudste bandlid is 57, jongste 26) en wij hebben ontzettend veel plezier.

Ik heb er nooit spijt van gehad dat ik op latere leeftijd toch nog met een muziekinstrument ben begonnen, ik heb alleen spijt dat ik het niet veel eerder heb gedaan.

Volgens mij kun je gewoon het beste even contact opnemen met een muziekschool in de buurt, ze zullen je hier echt niet uitlachen.

Op de muziekschool zie ik veel meer volwassenen die nog les hebben.

Niet te lang wachten, want daar krijg je later waarschijnlijk alleen maar spijt van.

Groeten uit Juinen

• Janny

DANKJE

De muziekschool is hier dichtbij aan de gracht, maar er is nog een optie en dat is een man die privéles geeft. Ik ga bij beiden informeren!

De muzikant, een hele goede!, plaatselijke bekendheid, vraagt 17 € per les. Geen idee of dat veel is. Maar ik werk er ook hard genoeg voor en altijd is alles voor de kinderen, laat mij nu eens zelf aan de beurt zijn. Toch?

En laat het weten…

hg

Janny

• Janny

zelfs muziek lezen moest je leren?

• juinen

Hallo,

Even een antwoord op je berichtje, ik hoefde geen noten meer te leren lezen. Ik heb als kind vroeger twee jaar orgelles gehad. Dit stelde overigens niet zo heel veel voor, er was bij ons geen muziekschool dus die lessen werden gegeven door iemand die een zogenaamde orgelstudio had, dus 6 orgels op een rij, 6 kinderen erachter en allemaal tegelijk les.

Dit was een methode die bij het (electronisch) orgel hoorde.

Je leerde wel noten lezen, maar er werd niets uitgelegd over opbouw van akkoorden, toonladders enz.

Maar je moet niet te erg tegen dat noten lezen opzien, ik denk dat dat best meevalt.

Je hoeft het natuurlijk ook niet allemaal in een week te leren!

Wat die prijs betreft weet ik niet of dat veel is of niet, hangt er ook vanaf hoe lang die les duurt.

Zelf betaal ik ruim 400 euro voor een jaar aan de muziekschool, dit zijn 35 tot 40 lessen (vakanties en zo vallen uit) van 20 minuten per keer.

Ik denk dat een muziekschool zowel voor als nadelen heeft, je bent vaak gebonden aan een vaste dag en tijd en als je eens niet kunt betaal je toch, vaak is hier met een prive leraar meer mee te schuiven.

Voordeel is dat je makkelijker met anderen gaat samenspelen in de vorm van workshops en orkestjes/bands die vanuit zo'n muziekschool opgestart worden.

Zo is mijn bandje 10 jaar geleden ook ontstaan.

Je hebt groot gelijk dat je nu ook eens wat voor jezelf doet, bij ons is het inderdaad ook altijd kinderen eerst en geef ik inderdaad moeilijker geld uit voor mijzelf.

Maar toen mijn zoon saxofoon wilde leren spelen en wij zo'n toeter in huis kregen ging ik het zelf ook proberen, en toen vond ik het zo leuk dat ik het ook wilde leren.

Ben benieuwd wat je gaat doen, laat je dit nog even weten?

Groetjes,

Maaike

• Bartje

Met alle respect maar ik vind 17 euro per uur erg veel. Maar voor iets wat je echt wilt leren is natuurlijk niks te veel. Amsterdam? Ga eens vragen bij het consavatorium. Daar zitten veel toekomstige leraren.

Ik heb altijd prive les gehad, aan huis. 1 uur piano, 1 uur drum en 1 uur saxofoon. Mijn ouders betaalde toen zo'n 250 gulden per maand. En goed les hoor, leraren van het consavatorium die bijsnabbelde aan huis.

• Janny

Grappig ben jij! LOL… Nee, ik woon aan het eind van de wereld, in Delfzijl.

Maar sinds gisteravond kan ik je vertellen dat ik morgenmiddag om half 3 naar de plaatselijke muziekschool ga voor mijn eerste, van vijf, kenningsmakingslessen. :D:D:D

Heel spannend en hier zijn de kosten naar draagkracht…

gr

Janny

• Bart

Hoezo grappig!!??!! Maar erg leuk dat je proeflessen gaat nemen. Ik ben benieuwd! Laat nog eens weten hoe het gaat!

• Janny

als grapje bedoeld! Amsterdam is voor mij zo ver weg, zo groot en druk en ik zit hier in het uiterste puntje van het Noorden! ;)

Vanmiddag eerste les….

gr

Janny

• Bart

Ja grapje! Ik kan aan je eerste bericht toch niet zien waar je vandaan komt. Misschien wel uit Maastricht of Twente of……… Amsterdam was een optie. Ook in het Noorden zijn conservatoria en studenten die bij willen beunen.

Leuk zeg vandaag je eerste kennismaking met muzieklessen. Spannend!

Succes!