Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op muziekinstrumenten.startpagina.nl

Kinderen en instrumenten?

• Vincent Giesbert

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een scriptie over kinderen en hedendaagse muziek en instrumenten, twee verschillende onderwerpen. Dit omdat ik denk dat de kinderen te weinig kennis van instrumenten hebben of insturmenten bespelen. Wat denken jullie daarvan?

Vincent

• René

Leuk onderwerp om eens lekker over te praten. Hoe wil je dat we (of in ieder geval ik) willen reageren? Als we dat via het prikbord wil doen zal het al snel een rommeltje worden denk ik. We kunnen het via de mail doen of via de msn. En wat wil je precies bespreken. Ik hoor graag wat van je. Of via de mail of via dit pribord.

• deborah

Hoi Vincent,

Ik kom uit een muziekfamilie (mijn vader en moeder zijn beroeps en mijn opa aan vaders kant ook). Als je ouders je niet een beetje pushen (elke dag een half uur studeren), moet je wel van erg goede huizen komen om een bepaald niveau te bereiken.(de ouders van mijn moeder deden niets aan muziek). Ik speel in een groot amateur-symfonie-orkest. Zie www.helikonorkest.nl en ben van mening dat de meeste kinderen die serieus aan klassieke muziek doen, ouders hebben die ook een instrument bespelen, zo niet beroepsmatig. Misschien kun je een soort enquete houden om dit te bevestigen.

Aan de andere kant wordt er ook veel klassieke muziek (mis)bruikt in reklames en (teken)films. Dus komen kinderen toch wel (beperk) in aanraking met klassieke muziek.

Wat ik mij ook afvraag is, wat de grens is tussen klassieke muziek en popmuziek. Volgens mij is die soms vaag (ik neem Andre Rieu niet bepaald serieus, maar een leek vindt het wellicht echt klassiek). Dus het is maar hoe je het bekijkt.

veel succes met je onderzoek.

mvg Deborah

• Matthijs

Helemaal met Deborah eens, al zie je tegenwoordig wel dat er tv-programma's zijn met klassieke muziek in de hoofdrol.

Zelf zit ik in het onderwijs. Het vak muziekonderwijs is (al jaren) een ondergeschoven kindje. Als ouders er zelf niet achteraan zitten, blijft het bij liedjes nazingen en ritmes meeklappen. Toen ik op mijn vorige school begon over (eventueel verplicht) blokfluitles, werd ik uitgelachen. Blokfluitles wordt nu gegeven door twee moeders na schooltijd.

Nu ik op een VMBO-school les geef, kom ik er achter dat er scholen zijn waar niets aan muziekonderwijs gedaan wordt. Het voegt niets toe, wordt dan gezegd! Ze doen toch aan muziek, want ze hebben allemaal een mp3-speler! (Zucht)

Tip: probeer eens uit te vogelen hoeveel scholieren op muziekles zitten/zaten, en wat de achtergrond (sociaal/economisch/cultureel) van de ouders is.