Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op muziekinstrumenten.startpagina.nl

welke gitaar?

• jolanda

hallo ik wil binnenkort gaan beginnen met gitaar lessen, maar ik moet eerst nog een gitaar aanschaffen, ik heb dus geen idee welke ik zou moeten nemen, is hier iemand die mij wat tips kan geven, wat is het beste voor beginners en niet te duur.

groetjes jolanda

• Tanja

Tja, dat hangt er vanaf wat je mooi vindt en wat je wilt.

Wil je stalen snaren om te begeleiden of een klassieke/Spaanse? En wil je cederhout of fichte? Dat zijn dingen waar je je bijvoorbeeld met de hulp van een verkoper in moet verdiepen. (hoewel verkopers er ook lang niet alles van weten) Het beste kan je denk ik naar iemand toegaan die gitaar speelt, of naar de leraar en vragen of die mee gaat. Dan kan die iets voorspelen, waardoor je kunt horen of je dat mooi vindt.

Als je die mogelijkheid niet hebt kun je je het beste laten adviseren door een verkoper en het dan vooral niet te duur te maken. Als je wat beter bent zul je vaak toch graag een andere willen hebben. (misschien wel een electrische)

Een practische tip: in het begin is het heel makkelijk om een aanduiding op de hals te hebben bij de 5de en 7de positie. Maar als dat er niet op zit kom je met een stickertje ook een heel eind.

P.S. zelf heb ik een Cuenca waar ik heel erg blij mee ben. Die was zo'n 5 jaar geleden net geen 1000 gulden en heeft een heel mooi geluid.

P.S.2. Er bestaat een klein boekje: “Tipboek Akoestische Gitaar” (smal roze in een hele serie over diverse instrumenten). Daar staat heel erg veel in over gitaren, onderhoud, aanschaf, etc.

Succes ermee!

• jolanda

dank je wel voor de informatie, ik zal van de week eens naar een winkel gaan en me daar laten informeren, ik speel zelf al een paar jaar saz/baglama een soort turkse gitaar , maar dat is toch heel anders,en moeilijk iemand te vinden voor te lessen, daarom nu die overstap naar een gewone gitaar.

groetjes jolanda

• Metalheart

Zoek een goedkope spaanse gitaar met nylon snaren, zodra je hier redelijk goed op kan spelen kan je overal op spelen…

deze zijn voor een kleine 200 eurootjes al nieuw te koop. Dit is natuurlijk geen top kwaliteit maar om te beginnen prima. Zodra je iets meer een idee hebt wat voor een (muzikale) richting je op wilt kun je altijd gaan kijken naar elektrische of western gitaren….

je hebt een merk, volgens mij is dat vantage ofzo. Die gitaartjes kosten geen drol maar zijn best aardig voor dat (weinige geld)

SUC6!

• Tommy

Ik heb nu 2 en een halve week een gitaar.

Ik wou het altijd al doen, ik kan geen muziek lezen ofzo.

IK ben gewoon naar een bekende muziekwinkel gestapt en overweegd om een klassieke gitaar te kopen (dus met nylonsnaren).

Deze stond me weliswaar niet echt aan en nadat de winkeleigenaar enkele liedjes had gespeeld op een westernse gitaar, heb ik deze onmiddelijk gekocht.

Dus nu heb ik een westernse gitaar met stalen snaren merk stagg.

Ik heb er een boekje bij gekocht en ik kan nu al amarican grace spelen met de strumming techniek en love me tender met de tokkel techniek.

Als je interesse groot genoeg is lukt je dat wel, ook zonder muziekschool.

Sucses Tommy