Tja, dat hangt er vanaf wat je mooi vindt en wat je wilt.
Wil je stalen snaren om te begeleiden of een klassieke/Spaanse? En wil je cederhout of fichte? Dat zijn dingen waar je je bijvoorbeeld met de hulp van een verkoper in moet verdiepen. (hoewel verkopers er ook lang niet alles van weten) Het beste kan je denk ik naar iemand toegaan die gitaar speelt, of naar de leraar en vragen of die mee gaat. Dan kan die iets voorspelen, waardoor je kunt horen of je dat mooi vindt.
Als je die mogelijkheid niet hebt kun je je het beste laten adviseren door een verkoper en het dan vooral niet te duur te maken. Als je wat beter bent zul je vaak toch graag een andere willen hebben. (misschien wel een electrische)
Een practische tip: in het begin is het heel makkelijk om een aanduiding op de hals te hebben bij de 5de en 7de positie. Maar als dat er niet op zit kom je met een stickertje ook een heel eind.
P.S. zelf heb ik een Cuenca waar ik heel erg blij mee ben. Die was zo'n 5 jaar geleden net geen 1000 gulden en heeft een heel mooi geluid.
P.S.2. Er bestaat een klein boekje: “Tipboek Akoestische Gitaar” (smal roze in een hele serie over diverse instrumenten). Daar staat heel erg veel in over gitaren, onderhoud, aanschaf, etc.
Succes ermee!