Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op muziekinstrumenten.startpagina.nl

tweede instrument

• petty

En dan nog een vraag

Ik zit er aan te denken om een tweede instrument te gaan bespelen. Dwarsfluit spelen doe ik inmiddels een jaar of 17, waarvan ik de eerste 10 jaar les heb gehad. Dat kan ik dus wel redelijk. Mijn lerares raadde het mij af om er piccolo bij te doen, omdat dat ten koste zou gaan van mijn ‘blaaskwaliteit’ op de dwarsfluit. Ik heb wel een piccolo, waar ik desondanks wel op oefen, maar echt mooi spelen kan ik daar nog niet op.

Een niet-blaasinstrument lijkt me te moeilijk om nu nog te leren (viool of keyboard probeer ik wel eens, maar daar zal ik echt in moeten investeren, en daar heb ik geen tijd voor)

Op zich lijkt het me wel leuk om een heel ander soort blaasinstrument te spelen, zoals tenor sax ofzo (vind ik een geweldig instrument)

Mijn vraag is eigenlijk of jullie mij (uitervaring) kunnen vertellen of het veel tijd en energie kost om een tweede instument te gaan bespelen, en welke instumenten geschikt zijn, gezien mijn achtergrond zeg maar

Ohja, ik fluit voornamelijk bij praiseavonden. Bij wat rustige nummers kan een fluit heel mooi zijn. Een tweede instument lijkt mij dus tof voor die nummers waarbij een fluit minder geschikt is (wat meer de knalnummers zeg maar, als goeie aanvulling bij drum, bas en electrische gitaar).

groetjes Petty

• Yvonne Strijbosch

Ik ben na 5 jaar bugel(les) er piano bij gaan spelen, ik moet zeggen dat het niet mee is gevallen om iets totaaaal anders te gaan doen, maar toch lukt het aardig!

Je hebt het zelf al over een (tenor) sax, maar is dat dan ook niet slecht voor je blaastechniek?

• Yvette

Kan prima…. Ik speel zelf dwarsfluit en tenorsax…. (16 jr. fluit en een jaar of 10 sax) De grepen lijken vrij veel op elkaar (paar kleine uitzonderingen), zolang zal het niet duren voor je het onder de knie hebt…

Enne…. tis best leuk hoor, afwisselen!!

Succes ermee!

gr. Yvette

• Karin Blekkingh

Ik heb zelf 20 jaar fluit gespeeld en ben 7 jaar geleden begonnen met fagot.

Ik vind het moeilijk om daarnaast goed, lees mooi, fluit te blijven spelen. Het verschil in grepen doet eigenlijk niet terzake. Die omschakeling is gauw genoeg gemaakt. Wél heb je te maken met verandering van embouchure. Voor fluit heb je een zgn slappe mond nodig, maximale ontspanning levert maximaal resultaat. Bovendien is de ademtechniek bij fluit heel bijzonder, omdat de weerstand van het instrument zo laag is. Voor een fagot, en eigenlijk geldt dat in het algemeen voor alle rietblazers, moet er een behoorlijke spierspanning in de lippen worden geleverd, die volkomen haaks staat op de techniek benodigd bij fluit. Voorts bestaat er veel weerstand bij het blazen van een luchtkolom in het instrument. Ook contra dus. De opgebouwde lipspanning, benodigd voor de fagot werkt een mooie fluittoon in mijn beleving tegen. Wanneer je niet zoveel eisen stelt aan je toonvorming, kun je natuurlijk best meerdere (blaas)instrumenten bespelen. Anders zou ik het, zoals ik inmiddels heb gedaan, er bij één laten.

st rts ne eirspan net iuevndien hhll

• Nicole

ik speel 4 jaar fluit ben nu inmiddels op C/D niveau :-) dus ik kan erover meepraten ik speel piccolo en fluit, je blaaskwaliteit gaat er absoluut niet op achteruit (bij mij niet) ik doe het alleen in het orkest 3 uur per week, maar ik zou persoonlijk niet weten waarom het achteruit zou gaan van je blaaskwaliteit, je leert alleen maar met meer power blazen en met meer ademsteun en das juist goed! (toch>!)

als je het weet kun je me dan mailen waarom het slecht zou zijn?

ik zou als je geen piccolo wil kiezen voor piano, omdat je daar overal mee terecht kan, of gitaar ofzo, iets wat je leuk vindt en mooi.

groetjes Nicole

• Ann

Mijn dochter speelt ook dwarsfluit, maar wil juist graag piccolo ernaast gaan spelen. Haar docente ziet hier juist absoluut geen problemen in.

Je sprak over je eigen piccolo…..als je daar toch eigenlijk liever niet mee verder wil gaan, zou je dan niet willen overwegen om hem te verkopen?

Wij zouden hem, waarschijnlijk, graag van je willen overnemen.