Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op muziekinstrumenten.startpagina.nl

alt dwarsfluit

• Liesbeth

Wie kan mij vertellen of je voor een alt dwarsfluit in een andere sleutel moet lezen of in de G-sleutel, net als bij een ‘gewone’ dwarsfluit? Ik overweeg een altfluit aan te schaffen maar zie het transponeren of lezen in een andere sleutel niet zo zitten. Misschien maak ik me druk om niks, dus ik hoor graag hoe het zit. Alvast bedankt!

• Frank

Hoi Liesbeth,

met altfluit lees je gewoon in de G-sleutel. Het vreemde aan een altfluit is echter wel dat 'ie in G gestemd is. Mag ik weten waarom je altfluit wil spelen, en of je dat in een groep wil doen of gewoon zomaar?

Als je altfluit-partijen hebt hoef je natuurlijk niet te transponeren en kun je gewoon de grepen gebruiken die je al altijd gebruikt (misschien hier en daar wat aanpassingen).

In ieder geval succes met spelen.

Groeten,

Frank.

• Liesbeth

Altfluit heeft een warm en mooi geluid, vandaar. Ik speel in een ensemble (fluit/piano/viool) en het lijkt me leuk om dat af en toe met een altfluit af te wisselen. Bedankt voor je reactie!