Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op muziekinstrumenten.startpagina.nl

keyboard

• Eddy Boerman

Beste Lezers,

Zoontje van 10 jaar wil gaan beginnen met het spelen op een keyboard. Nu willen we eerst weten of hij dit leuk blijft vinden, dus we zijn op zoek naar een goede 2e hands keyboard. Nu staan er links en rechts diverse keyboards te koop, maar welke zou een goede keus kunnen zijn. Nu hebben we wel interesse in een Casio keyboard, maar voldoet deze, welk type etc, of moeten we naar een ander merk uitzien?

Wie kan hier een goed en duidelijk antwoord op geven?

Alvast bedankt voor de genomen moeite.

Eddy Boerman

• L.Gerritse

Beste Eddy;

Ik verkoop helemaal niets dus ik kan ook niets aan je verdienen. Wel durf ik te stellen dat ik enigszins kijk heb op dit onderwerp. (bezoek onze website: elgemuziek.nl).

Je zoontje is nu 10 jaar en dat is om met muziek te beginnen een belangrijke leeftijd. Wanneer op deze leeftijd hier niet op de juiste wijze mee begonnen wordt kan dit ‘fataal’ uitpakken.

Bij het kopen van een beginnersinstrument moet je niet zozeer op de prijs letten. Hiermee bedoel ik dat je niet het goedkoopste instrument moet kopen dat je kunt vinden. Om wat voor instrument het ook gaat; saxofoon, piano, gitaar, keyboard,

etc.,etc.

Het instrument moet de bespeler aanspreken. Bij keyboards is het bekend (en ik heb hiermee ervaring doordat ik o.a. ook in een muziekwinkel heb gewerkt) dat wanneer het instrument niet lekker klinkt, er al vrij snel wordt gestopt met als redenen: ‘het is toch moeilijker dan ik dacht’, of ‘maar goed dat we geen dure hebben gekocht, het is toch niet zo leuk als ik dacht’.

Wanneer je zeker wilt zijn dat de muzikale aktiviteiten niet worden gestopt door de ‘gebreken’ van het instrument raad ik je aan om een instrument te kopen voor een prijs van tussen de ca. Æ’ 900,- en Æ’1500,- (nieuw) en gebruikt v.a. ca. Æ’ 500,-

Dan heb je in ieder geval een instrument wat een beetje redelijk klinkt. Het is namelijk zo dat het geluid van een elektronisch instrument, zoals een keyboard, op een gegeven moment verveelt. Het blijft tenslotte een ‘dood’ instrument. Hoe beter de klank hoe langer je er plezier van hebt en hoe meer het stimuleert om door te gaan.

Welk merk je kiest is heel persoonlijk. Bepaal voor jezelf een bedrag dat je er aan uit wilt geven en ga, met dat bedrag in je achterhoofd, rustig op zoek. Vergelijk verschillende merken in ongeveer dezelfde prijsklasse met elkaar. Van het instrument dat het prettigst klinkt (voor jou) zul je het meeste plezier hebben.

Staar je niet blind op de vele verschillende mogelijkheden die de verschillende merken en typen hebben. Wanneer je gaat beginnen op een groot, duur. uitgebreid instrument gebruik je deze toch niet allemaal.

En bedenk goed: op een akoestische piano zitten ook geen vernuftige mogelijkheden. Is hij goed gestemd dan zal er op gespeeld worden en wanner hij vals is wordt hij niet aangeraakt. Een heel goedkope saxofoon is niet over het hele bereik goed te bespelen en een waardeloze gitaar is niet goed te stemmen.

Wanner het instrument goed klinkt heb je er het meeste plezier van. Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt, anders heb ik mooi voor niets mijn vingers blauw zitten tikken.

Veel succes en plezier met jullie muziek.

M.vr. gr. L.Gerritse

• Richard

Beste Eddy,

Ik heb een keyboard te koop (Yamaha PSR-730) een erg leuk keyboard ziet uit als nieuw.

Zelf ben ik ben nog niet zo lang bezig met spelen, maar ik ben wel blij dat ik meteen een goed keyboard heb gekocht en GEEN CASIO. Als je een goedkoop en dus simpel keyboard koopt gaat de lol er snel vanaf en met een duurder keyboard lijkt het meteen dat je al beter kunt spelen omdat de begeleiding zo goed is ook ben je niet zo snel uitgekeken op de diverse functies.

Deze reactie is niet bedoeld voor de verkoop van mijn keyboard maar gewoon een tip als je iets koopt koop dan iets goeds en begin met een middenklasser en geen prul.

Een casio is leuk voor iemand die zo'n ding thuis wil hebben en af en toe iets wil pingelen, maar als je zoon een serieus beginner is koop dan s.v.p. GEEN CASIO.

Richard

• Sonja

Hoeveel zou je voor je keyboard willen hebben??? Ik ben misschien wel geinteresseerd.

gr, Sonja.

• m

Na jarenlang elektronisch orgel te ehbben gespeeld ben ik overgestapt op keyboard, omdat drie notenbalken te moeilijk werd voor mij. Omdat ik niet zeker wist of het mij zou aanstaan heb ik in eerste instantie een Yamaha PSR 610 gekocht. Na circa twee jaar wist ik wel zeker er mee door te willen gaan, maar raakte erop uit gekeken. Toen heb ik een Technics KN 5000 op de kop kunnen tikken. Een instrument wat me tyot op heden nog geweldig boeit, maar het nadeel heeft dat je niet direct complete midi files kan maken. En Technics slaat eigenlijk wat ik heb gehoord wat meer aan bij de 40plussers. Voor uw zoontje raad ik in iewder geval gene Casio aan. Je kan beter kijken voor bijvoorbeeld Yamaha of Roland. Die zijn qua geluid best redelijk. En bij een beetje muziekwinkel kan je soms een overjarig model op de kop tikken voor vrij weinig geld.

En voordeel gaat hij dan toch verder dan kan je hem altijd nog inruilen zonder veel verlies. Je zal het niet geloven. Toen ik mijn tEchnics KN5000 kocht en mijn Yamaha inruilde kreeg ik er nog een paar tientjes meer voor terug dan ik betaald had. Maar ja, toen bij aanschaf was die Yamaha ook een overjarig model.

Succes ermee

• M Tol

hoi ,

Ik moet zeggen dat ik het ens ben met L. Gerritsen.

Koop a.u.b. een goed keyboard/elec. piano. Van goedkope(re) keyboard krijg je echt de balen van het slechte geluid en ga je ook nog eens slecht spelen (vanwege de toetsen). Ik speel zelf piano en heb ook zo'n psr-etje (keyboard; die ik heb gekregen) maar naar mijn mening is het weggegooit geld (toch zo'n 1000 piek even goed nog…). Misschien is het een goed idee om naar een 2 e hands keyboard te zoeken met “gewogen toetsen” (soms ook wel stagepian's genoemd) of iniedergeval iets met aanslaggevoeligheid.

Veel succes!

• irma tak

hallo, ik heb een keyboard van het merk CD10. Dit is een keyboard waar ik zelf ook mee begonnen ben. Het keyboard is ongeveer 1,5 jaar oud maar niet veel gebruikt. Het is een keyboard waar veel verschillende functies op zitten. Ik heb dit keyboard voor fl. 800,- gekocht en wil hem verkopen voor 200,- euro.