Beste Eddy;
Ik verkoop helemaal niets dus ik kan ook niets aan je verdienen. Wel durf ik te stellen dat ik enigszins kijk heb op dit onderwerp. (bezoek onze website: elgemuziek.nl).
Je zoontje is nu 10 jaar en dat is om met muziek te beginnen een belangrijke leeftijd. Wanneer op deze leeftijd hier niet op de juiste wijze mee begonnen wordt kan dit ‘fataal’ uitpakken.
Bij het kopen van een beginnersinstrument moet je niet zozeer op de prijs letten. Hiermee bedoel ik dat je niet het goedkoopste instrument moet kopen dat je kunt vinden. Om wat voor instrument het ook gaat; saxofoon, piano, gitaar, keyboard,
etc.,etc.
Het instrument moet de bespeler aanspreken. Bij keyboards is het bekend (en ik heb hiermee ervaring doordat ik o.a. ook in een muziekwinkel heb gewerkt) dat wanneer het instrument niet lekker klinkt, er al vrij snel wordt gestopt met als redenen: ‘het is toch moeilijker dan ik dacht’, of ‘maar goed dat we geen dure hebben gekocht, het is toch niet zo leuk als ik dacht’.
Wanneer je zeker wilt zijn dat de muzikale aktiviteiten niet worden gestopt door de ‘gebreken’ van het instrument raad ik je aan om een instrument te kopen voor een prijs van tussen de ca. Æ’ 900,- en Æ’1500,- (nieuw) en gebruikt v.a. ca. Æ’ 500,-
Dan heb je in ieder geval een instrument wat een beetje redelijk klinkt. Het is namelijk zo dat het geluid van een elektronisch instrument, zoals een keyboard, op een gegeven moment verveelt. Het blijft tenslotte een ‘dood’ instrument. Hoe beter de klank hoe langer je er plezier van hebt en hoe meer het stimuleert om door te gaan.
Welk merk je kiest is heel persoonlijk. Bepaal voor jezelf een bedrag dat je er aan uit wilt geven en ga, met dat bedrag in je achterhoofd, rustig op zoek. Vergelijk verschillende merken in ongeveer dezelfde prijsklasse met elkaar. Van het instrument dat het prettigst klinkt (voor jou) zul je het meeste plezier hebben.
Staar je niet blind op de vele verschillende mogelijkheden die de verschillende merken en typen hebben. Wanneer je gaat beginnen op een groot, duur. uitgebreid instrument gebruik je deze toch niet allemaal.
En bedenk goed: op een akoestische piano zitten ook geen vernuftige mogelijkheden. Is hij goed gestemd dan zal er op gespeeld worden en wanner hij vals is wordt hij niet aangeraakt. Een heel goedkope saxofoon is niet over het hele bereik goed te bespelen en een waardeloze gitaar is niet goed te stemmen.
Wanner het instrument goed klinkt heb je er het meeste plezier van. Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt, anders heb ik mooi voor niets mijn vingers blauw zitten tikken.
Veel succes en plezier met jullie muziek.
M.vr. gr. L.Gerritse